Köp- & leveransvillkor
På denna sida kan du läsa våra köp- & leveransvillkor för privatkunder.
Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter även kallad ”du”) hos Matskaparna i Dalarna / Handelsbolaget Trälek med varumärket LissEllas (org.nr 916465-0120), hädanefter kallat ”LissEllas”, ”oss” eller ”vi”, på LissEllas webbplatser, via mail, telefon eller övriga kontaktvägar (gemensamt kallade ”Webbplatsen”).
Priser och Beställning
Priser: Priser som anges på Webbplatsen anges inklusive moms. Oavsett hur priserna visas på Webbplatsen summeras alltid priserna inklusive moms och eventuella övriga kostnader innan genomfört köp.
Betalningsalternativ: Privatpersoner betalar via Stripe eller Swish.
Betalningsalternativ som erbjuds via Stripe är kortbetalning och via Swish direktbetalning.
Beställning: Hos LissEllas kan du beställa produkterna via Webbplatsen.
Ångrade köp
Outlösta paket För paket som inte löses ut av kund inom angiven liggtid, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för fraktavgift, speditörens returfrakt till LissEllas samt administrationsavgift. Detta gäller även om vi har skickat produkten till kunden ”fraktfritt”.
Ångerrätt Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen (2005:59). Ångerfristen börjar gälla från dagen du mottagit produkten. Produkten behöver returneras i oförändrat skick för att du ska få en fullständig kreditering eller återbetalning. Återbetalningen kommer ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrar köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis om att du återsänt varan, beroende på vilket som sker först. Återbetalningen sker på samma sätt som den ursprungliga betalningen, om vi inte kommer överens om något annat. Vi tar inte öppnade livsmdelsförpackningar i retur. Du som kund står för fraktkostnaden om du väljer att ångra ditt köp.
Leverans
LissEllas lagerhåller de flesta av de produkter som visas på Webbplatsen. Produkter som finns i lager skickas normalt nästkommande måndag, onsdag eller fredag om det är vardagar. Vi är på landsbygden och har hämtservice dessa dagar. Om leveranstiden överskrider fem arbetsdagar, meddelar vi dig som kund, förutsatt att du har angivit en korrekt e-postadress. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad förutsatt att din beställning avser produkter inom ordinarie sortiment.
Frakt LissEllas använder inom Europa DHL som huvudspeditör för att hantera försändelser och FedEx för övriga världen. Även andra fraktalternativ kan förekomma beroende på produkten utformning och mottagarens ort. Fraktalternativ som erbjuds innefattar leverans till ombud eller i förekommande fall direktleverans utomlands. Fraktavgiften är beroende av produktens pris och karaktär och presenteras innan genomfört köp.
Transportskada Om produkten kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig i första hand anmäla detta till speditören. Därefter kontaktar du oss på mail info@lissellas.se och anger ditt ärendenummer från speditören.
Shipment to foreign countries We ship to other countries than Sweden. There can be additional custom costs that the buyer will have to pay. We will without exceptions require credit card payment. We reserve the right to refuse sales to foreign countries.
Returadress
Matskaparna i Dalarna / LissEllas senap
Guldleden 1
776 98 GARPENBERG
Reklamation
LissEllas ansvarar för för produktens kvalité i enlighet med produktbeskrivningen förutsatt att produkten är inhandlad hos oss.
I första hand kommer produkten att bytas ut.
Fel som beror på följande orsaker omfattas vanligtvis inte av reklamation:
- En olyckshändelse efter det att du har fått produkt
- Vanvård
- Onormal användning
- Personlig smak
Reklamation vid konsumentköp När du handlar som privatperson via vår webbplats gäller alltid Distansavtalslagen (2005:59) och över disk i butik Konsumentköplagen (1990:932). Det är viktigt att undersöka produkten noggrant när du mottagit den.
Du behöver reklamera din produkt inom skälig tid från det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts.
För mer information se www.konsumentverket.se.
Om du önskar reklamera din produkt kontakta oss på mail info@lissellas.se, så hjälper vi er med att skapa upp ett ärende. Uppge ditt ordernummer och bild på bäst före datum samt en felbeskrivning för snabbare hantering.
Vid en godkänd reklamation står vi för samtliga kostnader inklusive eventuella fraktkostnader.
Returadress
Matskaparna i Dalarna / LissEllas senap
Guldleden 1
776 98 GARPENBERG
Tvist Om du är missnöjd med ditt köp eller hanteringen av ditt ärende rekommenderar vi att du i första hand kontaktar vår oss per mail eller telefon.
Om vi inte kan komma överens ska en tvist med anledning av detta avtal avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.
Om du är konsument har du även rätt att få din tvist prövad genom alternativ tvistelösning, förutsatt att ärendet uppfyller kraven för handläggning (t.ex. tids- och värdegränser). Vi åtar oss att medverka i tvistelösning med en konsument enligt Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden (2015:671). Nämnd för alternativ tvistelösning är:
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174, 101 23 Stockholm
www.arn.se
EU-kommissionen ställer dessutom en plattform för tvistlösning utanför domstol till konsumenternas förfogande. Denna gör det möjligt för dig som konsument att lösa tvister i samband med dina beställningar på nätet utan att behöva gå till domstol. Plattformen för tvistlösning finns på den externa länken ec.europa.eu/consumers/odr/.
Personuppgifter
Alla personuppgifter som du lämnar till LissEllas hanteras i enlighet med LissEllas policy för information om behandling av personuppgifter. Efter att du har genomfört ditt köp hos oss kan din e-postadress och mobilnummer komma att användas för marknadsföringsändamål. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till marknadsföring.
Övrigt
Vi förbehåller oss rätten att vägra försäljning till företag eller privatpersoner på godtyckliga grunder.
Felaktig information Vi reserverar oss för eventuella skrivfel så som, men inte uteslutande:
- Felaktigt publicerade priser
- Felaktiga specifikationer
- Felaktiga bilder
Vi reserverar oss för att beställda produkter kan utgå på grund av brist hos vår leverantör och att vi därför inte kan fullfölja vårt avtal. Om det mot förmodan skulle ske kontaktar vi dig och i största möjliga mån försöker vi hitta en motsvarande produkt.
Force Majeure Om du är konsument gäller vad som stadgas i Konsumentköplagen (1990:932) avseende befrielse från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal.
Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta vår kundservice. Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.
Kontakta oss
Telefon: 070-348 40 80
Mail: info@lissellas.se
Adress
Matskaparna i Dalarna / LissEllas senap
Guldleden 1
776 98 GARPENBERG